Friday, April 15, 2011

McDonaldization dan perubahan masyarakat


Menurut Ritzer (1993) McDonaldization adalah proses di mana prinsip-prinsip restoran makanan segera yang datang dari masyarakat Amerika  untuk mendominasi sektor-sektor yang tertentu di seluruh dunia. Sejak tahun 1955, McDonald's telah berkembang menjadi 31967 outlet di seluruh dunia (Der Nurnburger 2010). Konsep utama yang digunakan dalam industri makanan segera telah merebak ke semua jenis restoran seperti restoren pizza, kedai ais krim dan ayam goreng di seluruh Negara.  
Sejarah McDonaldization bermula daripada Raymond Albert Kroc dimana pada asalnya beliau merupakan seorang pengedar minuman susu di Carlifornia, Amerika. Pada tahun 1950, Ray Kroc telah mendapat idea daripada dua orang saudara mereka iaitu Ruchard dan Maurice McDonald yang pada ketika itu memiliki sebuah restoran hamburger di San Bernadino, Amerika untuk membuka sebuah restoran McDonald seterusnya mendapatkan hak francais. Seterusnya, Ray Kroc telah menubuhkan McDonald’s Corporatian pada tahun 1955 dengan membuka restoran pertama di Des Plaines, Illinois. McDonald's telah tumbuh menjadi organisasi Restoran terbesar di dunia dan pada hari ini terdapat lebih dari 30 000 restoran McDonald's. Anggaran 47 juta pelanggan di setiap 100 negara telah mengangkat nama McDonald. Walaupun Ray Kroc meninggal dunia pada tahun 1984, tetapi kejayaannya tetap diteruskan dengan pewaris, francais, pembekal dan pekerja McDonald yang cekap.
McDonaldization sekarang telah merubah kehidupan masyarakat iaitu dari segi cara pemakanan di mana kita tidak perlu lagi untuk bersusah payah untuk memasak dan mengambil masa yang lama untuk makan, sebaliknya kita lebih suka untuk ke restoran makanan segera kerana proses yang cepat dan mudah untuk makan. Di samping itu juga, Mcdonaldization tidak memerlukan jualan langsung seperti bergerak untuk mencari pelanggan sebaliknya pelanggan mencari mereka. Hal ini dapat dapat di buktikan dengan kewujudan restoran McDonald di pinggiran bandar, pusat-pusat bandar, pusat membeli belah, lapangan terbang, taman-taman dan sekitar lebuh-lebuh raya. McDonaldization juga telah mendominasi kawasan jalan raya di mana setiap susur keluar masuk setiap jalan raya wujud restoran-restoran mereka.
Pada 1980-an dan 1990-an McDonaldization telah memperluaskan cawanganya ke seluruh daerah-daerah yang mempunyai penduduk yang ramai walaupun daerah tersebut semakin jauh dari pusat perniagaan mereka (Ritzer:1994). Ritzer telah mengembangkan konsep McDonaldization berdasarkan pada teori rasionalisasi oleh Max Weber iaitu seorang ahli sosiologi Jerman pada abad ke 19 yang menggunakan idea birokrasi untuk mengekspresikan idea-ideanya. Menurut Weber, teori rasionalisasi terdiri daripada empat dimensi asas iaitu kecekapan, penghitungan, ramalan kemungkinan dan penggantian manusia dengan teknologi.
Dimensi yang pertama dalam McDonaldizatiaon adalah kecekapan yang bererti memilih saranan untuk mencapai matlamat akhir dengan cepat, kos yang sedikit dengan sesuatu usaha. Idea kecekapan merupakan satu khusus untuk kepentingan industri atau perniagaan yang akan memberi manfaat kepada pelanggan.
Dimensi yang kedua dalam McDonaldization adalah perhitungan, aplikasi dalam Mcdonaldization juga melibatkan penekanan kepada perhitungan, pengiraan ataupun pengukuran yang melibatkan kuantiti. Contohnya, jika kita memesan makanan di mana-mana restoran Mcdonaldization, tempoh masa menunggu bagi pelanggan akan menjadi keutaman di mana terdapat had masa yang tertentu ditetapkan supaya pelanggan tidak menunggu lama untuk memperoleh makanan.
Dimensi yang ke tiga dalam McDonaldization adalah ramalan, ramalan dalam Mcdonaldization merujuk kepada rasional pelanggan yang di ambil kira untuk proses membaikpulih sesuatu keluaran makan yang telah di cuba pelanggan. Contoh, sesuatu resepi makanan baru yang dikeluarkan oleh restoran Mcdonald akan diramal berdasarkan kepuasan pelanggan terhadap makanan tersebut.
Dalam restoran Mcdonald, penggabungan tenaga manusia dengan teknologi merupakan aplikasi yang terakhir dalam Mcdonaldization dimana teknologi mengambil tugas manusia. Teknologi yang dimaksudkan disini merujuk kepada mesin seperti pembakar kentang, mesin juruwang, pengadun coklat, pembakar daging dan komputer dimana ia merupakan mengambil tugas manusia untuk meningkatkan pengeluaran dan mempercepatkan tugas pekerja.
McDonaldization juga secara langsung telah mengubah institusi keluarga dimana ia menjadi model kepada sesebuah keluarga. Jika dilihat perbezaan sesebuah keluarga sebelum kedatangan restoran makanan segera ini, perbezaan yang jelas dapat kita lihat dalam penyediaan makanan harian iaitu sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam. Sesebuah institusi keluarga itu mempunyai kualiti dalam kesepakatan apabila masing-masing mempunyai tugas yang tersendiri semasa menyediakan makanan. Tugas seorang ibu mungkin memasak manakala tugas seorang bapa membantu isterinya di dapur. Anak-anak pula berpeluang mempelajari bagaimana ibu mereka menyediakan makanan dan merasai sendiri masakan ibu mereka. Kesepakatan dapat dilihat dalam institusi keluarga dan ini berbeza setelah budaya McDonaldization telah menyerap masuk ke dalam institusi keluarga.
          Pengaruh McDonaldization begitu besar sehingga ia dapat mengurangkan dan menyenangkan tugas seorang ibu ataupun bapa daripada menyediakan makanan di rumah kepada memesan makanan sahaja untuk makan bersama-sama anak-anak. Masyarakat hari ni di pengaruhi oleh McDonaldization dalam kehidupan, disebabkan oleh arus perdana yang berkembang pesat, masyarakat lebih bekerja keras dan rajin untuk mencapai hidup yang penuh persaingan. Tugas kerja yang padat menyebabkan batas masa yang singkat terutamanya kepada sesebuah keluarga. Ibu bapa yang bekerja mempunyai masa yang singkat bersama anak-anak sehingga terpaksa membawa anak-anak ke restoren makanan segera. Anak-anak mula tidak mengetahui penyediaan makanan yang dimakan malah diasimilasi oleh penjaga mereka cara memesan makanan tanpa mengetahui proses dan kandungan dalam makanan mereka.
Bagi anak-anak sekolah, ibu bapa gemar menyediakan anak mereka makanan segera ini kerana waktu pagi yang singkat antara waktu persekolahan anak-anak mereka dengan waktu kerja ibu-bapa. Hal ini berlaku disebabkan kemudahan dalam cara memesan makanan di restoran McDonald yang memerlukan pesanan makanan dalam kereta tanpa tidak memerlukan mereka untuk turun dan berbaris di kaunter. Cara ini amat pantas sehingga ibu bapa dapat menjimatkan masa daripada bangun awal pagi untuk menyediakan makanan anak-anak. Dalam McDonald, cara memesan makanan ini dipanggil ‘drivethru’  khas untuk pelanggan yang menggunakan kenderaan.
Masyarakat moden hari ini sudah semestinya terpengaruh dengan iklan-iklan makanan segera terutamanya di kaca televisyen. Makanan-makanan di McDonald kerap kali menguasai media sehingga ia menjadi pilihan utama masyarakat dengan iklan-iklan yang berkesan. Salah satu strategi pasaran yang berkesan oleh syarikat makanan segera ini yang berjaya membawa keluarga untuk makan bersama di restoran makanan segera tanpa perlu memikirkan apa yang perlu dimakan. Hal ini kerana, restoran McDonald mempunyai menu yang disusun pada waktu tertentu seperti menu untuk sarapan, menu untuk makan tengah hari dan menu untuk makan malam yang hanya memerlukan kita memilih sahaja apa yang dikehendaki. Mcdonaldization ini telah mempengaruhi rutin sesebuah masyarakat dimana pengaruh yang kuat ini berjaya mengubah cara hidup mereka seiring kehidupan moden yang pantas. Di samping itu juga, pengaruh ini juga menjadi model kepada beberapa syarikat makanan segera yang lain untuk meniru cara restoran McDonald menarik pelanggan sehingga ia telah mempunyai cawangan di seluruh dunia yang berjaya mengubah gaya hidup masyarakat.

No comments:

Post a Comment